چند در نکته درمان کرونا


شروع کورتون با شروع فاز ریوی و التهابی است. این اتفاق، زمان مشخص ندارد و در هر شخص ممکن است بنا به وضعیت بیماری و نوع ویروس زودتر یا دیرتر بیفتد. پس به هیچ عنوان قاعده هفته اول و دوم در همه بیماران صدق نمی کند.
.
داروهای ضد ویروسی در پروتکل ایران قدم اول کلروکین است که در ژورنال نیچر مطالعه ای دارد(اواخر مارچ ۲۰۲۱) که باعث افزایش پاکسازی ویروس کووید در روزهای اول از شروع درمان است. عوارض قلبی آن نادر است و داروی در دسترس و ارزان قیمتی است. تجویز آن در ۷۲ ساعت اول مؤثر خواهد بود. در درگیری ریه یا فاز بستری موثر نیست.

داروی دیگر فاویپیراویر است که فقط در بیمار سرپایی و بدون درگیری ریه ممکن است سودمند باشد.

برخی پزشکان قبل از روز هفت از آمپول رسیژن به عنوان ضد ویروس استفاده میکنند(در سیروز کبد منع مصرف دارد و تجویز بعد از روز ۷ ممکن است باعث بدتر شدن شرایط شود). تنها ضد ویروس مناسب در فاز درگیری ریه و بستری، رمدسیویر است.
.
برخی داروها مثل فاموتیدین، برم هگزین، ملاتونین، کوئرستین، مونته لوکاست و .. اثرات ضد تکثیر ویروس در مطالعات کوچک داشته است و ممکن است توسط پزشکان تجویز شود.
.
تجویز آزیترومایسین مگر در همزمانی ابتلا به عفونت باکتریال، فارنژیت باکتریال و … درمان کووید نیست. تجویز آن همراه با فاویپیراویر و کلروکین باعث افزایش qt در قلب و ریسک بلاک قلبی می شود(همینطور تاوانکس!)
.
داکسی سیکلین نه به دلیل آنتی باکتریال بودنِ آن، که به دلیل اثرات آنتی اینفلاماتوری(کاهش anti TNF, کاهش IL-6 و ..) درکنار ضد ویروس ها مؤثر است.
.
تجویز ضد انعقاد در تمام بیماران بالای ۷۵ سال و در تمام بیماران زیر ۷۵ سال همراه با یک ریسک فاکتور عروقی طبق الگوی بالا در مراحل التهابی برای ۳۰-۴۵ روز الزامی است.
.
تجویز آسپیرین در افراد با ریسک ایجاد ترومبوز و عدم وجود شرایط تجویز شد انعقاد ضروری است.
.
طی یک سال گذشته و بیش از چندین هزار ویزیت بیمار کرونایی، به یقین میگویم که شروع درمان زودرس باعث کاهش مرگ و میر خواهد شد

error: Content is protected !!