آیا خانمهای باردار هم باید واکسن کووید19 دریافت کنند؟

کارکنان بهداشتی در شادی ورود واکسن کووید19 به بازار هستند. اما بسیاری از متخصصین زنان از این نگرانند که گایدلاین های واکسیناسیون زنان باردار در این باره روشن نیستند. سالانه سه و نیم میلیون زایمان در ایالات متحده انجام می شود. اگر این گروه قابل ملاحظه از چرخه واکسیناسیون کووید19 برکنار مانند، ممکن است تهدیدات سلامت برای مادران و فرزندان پیش آید.

روز جمعه گذشته واکسن فایزر-بایو-اِن-تِک از FDA مجوز استفاده اورژانسی گرفت. این واکسن 95% اثربخش در پیشگیری از بیماری کووید19 شناخته شده و از سوی کمیته مشورتی ایمنی زایی (ACIP) که گایدلاین های واکسیناسیون در امریکا را تدوین می کند برای افراد 16 سال به بالا توصیه شده است. در این گایدلاین اصلاً صحبتی از زنان باردار نشده است.

دو روز قبل یعنی در 13 دسامبر، کالج امریکایی زنان و زایمان (ACOG) یک پیام روشن داد و در آن تاکید کرد که زنان باردار و شیرده نباید از قافله عقب مانند. از نظر ACOG نیازی به منتظر ماندن برای دیتای بیشتر نیست و دسترسی به واکسن های کووید19 باید هرچه سریعتر برای زنان باردار و شیرده فراهم شود.

هنوز ناشناخته ها درباره آثار کروناویروس جدید بر مادران و نوزادان زیادند. مطالعات جدید نشان می دهند که خطر برای مادران خیلی زیاد نیست، هرچند خطر بستری آنان در ICU و زایمان زودرس در آنها تاحدودی افزایش می یابد.

واکسن های مبتنی بر mRNA، نظیر محصولات فایزر-بایو-اِن-تِک و مودرنا، عاری از ویروس زنده هستند. بنابراین امکان ابتلا به کووید19 در اثر این واکسن ها وجود ندارد. ضمنا در این واکسن ها هیچ ادجوانتی برای افزایش اثربخشی واکسن وجود ندارد. ادجوانت به ماده ای گفته می شود که تحریک سیستم ایمنی در اثر واکسن را تشدید می کند. این واکسن ها به ادجوانت برای تقویت اثربخشی نیاز ندارند.

زنان باردار می توانند مطمئن باشند که واکسن های مبتنی بر mRNA هیچ تغییر ژنتیکی در آنها ایجاد نمی کنند. واکسن های مبتنی بر mRNA وارد هسته سلول های ما نمی شوند. هیچ یک از اجزای این واکسنها DNA انسان را دستخوش تغییر نمی کنند.

دستورالعمل ACOG البته به پزشکان و بیماران توصیه می کند توجه کنند که اثربخشی واکسن 100% نیست. بیماران باید نسبت به این مساله و نیز عوارض واکسن شامل درد، تورم، خستگی، سردرد و تب خفیف آگاهی یابند و داوطلبانه و با دادن رضایت آگاهانه واکسن را دریافت کنند.

 

ترجمه و تلخیص: دکتر امیرعلی سهراب پور

https://t.me/internalmed

 

error: Content is protected !!