شایع‌ترین نشونه‌های کبد چرب

🔸معده درد:
احساس سوزش یا درد شکم، ورم یا درد در یک چهارم فوقانی راست شکم نشانه مشکل کبدیه. کبد بیشتر محفظۀ شکم رو پر می‌کنه و در سمت راست شکم قرار داره. در صورت ملتهب بودن، می‌تونین اون رو حس کنین.

🔸زردی پوست یا چشم:
وقتی بدن سلول‌های خونی رو می‌شکنه، یکی از محصولات ایجادشده زردرنگه که بیلی‌روبین بهش میگن. درحالیکه یک کبد سالم مشکلی در دفع بیلی‌روبین نداره، کبد بیمار اجازۀ تراکم بیلی‌روبین در خون رو میده که به زردرنگ شدن پوست و چشم منجر میشه. به این بیماری یرقان میگن. ادرار پررنگ و مدفوع کم‌رنگ نیز از علایم یرقانه.

🔸درد مفصل:
درد مفصلی مثل درد آرتریت، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و از دست دادن اشتها همه از علائم مرتبط با بیماری کبد به ‌ویژه هپاتیت خودایمنیه. هپاتیت خود ایمنی مرضیست که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های کبد حمله می‌کنه و در زنان شایع‌تره.

🔸لکه‌های پوستی:
از اونجا که کبد به ‌درستی خون رو تصفیه نمی‌کنه، احتمال لخته شدن خون وجود داره. این نوع لختگی شبیه کبودی‌های بزرگ ظاهر میشه. این کبودی‌ها بیشتر در تنه و سینه دیده میشن.

🔸سردرگمی:
بیماری کبدی می‌تونه باعث تراکم مس در خون و مغز بشه که به سردرگمی شبیه آلزایمر می‌انجامه. این نوع سردرگمی مربوط میشه به مرحله پیشرفته بیماری کبدی، که شاید تنها علامتی از بیماری باشه که فرد تجربه می کنه.

🔸تحلیل عضله:
شکم بیش‌ازحد بزرگ یا قوزک متورم با دست‌ها و پاهای لاغر و ضعیف می‌تونه به دلیل عدم تعادل مایعات بر اثر بیماری کبدی به وجود بیاد. این تحلیل رفتن عضله می‌تونه بالای گونه و در اطراف گیجگاه هم خودش رو نشان بده. این نشونه‌های پیشرفتۀ اختلالات کبدیه.

error: Content is protected !!